Premiär på Formex

3314formexintroI går var det dags för mig att begå Formex-premiär. Formex är en stor branschmässa som går av stapeln varje augusti och januari. Efter att i många år ha tagit del av andra bloggares rapporter från mässan, tog jag denna fredag mina första stapplande steg där. Som ni vet tycker jag mycket om trender och skriver gärna om aktuella stämningar och nyheter här, men samtidigt är jag fast förankrad i ett klassiskt stråk som förespråkar ting att leva med under lång tid. Med detta perspektiv tog jag mig an mässan i går. På ett sätt var det alldeles överväldigande – mässans storlek, alla montrar, alla saker och intryck som fullständigt vällde fram mot en. På ett annat sätt hade jag förväntat mig mer av inspiration, nytänkande och innovativa uttryck.

3314formex-tileJan Rundgren stod bakom inspirationsutställningen i entréhallen med fyra olika trendteman – Soft Nordic, Wild Wood, Raw Junction och Dark Fragrance – se video här. I bloggvärlden har jag läst tämligen kritiska röster om denna utställning och jag kan hålla med att det inte var speciellt mycket nytt under solen om man är ute efter inspiration och det senaste som ligger i luften. Det känns som om vi redan har sett mycket av detta och att det mer var en sammanfattning av trender som funnits med oss ett bra tag nu, än att presentera något framåtblickande.

Om man ser till merparten av montrarna så ser man dock en korrespondens mellan framförallt det naturliga i Wild Wood och det industriella i Raw Junction. Det fanns mängder av produkter på mässan som passade in här. Behöver vi fler kuddar med djurtryck eller råa “vintageslitna” detaljer? Det är en helt annan fråga det. Tveksamt säger jag. Generellt kändes det som om mycket på mässan var likriktat, kanske speciellt i de stora montrarna i A-hallen. Det var inte alltid lätt att se i vilket märke man befann sig – många har ett liknande uttryck. I medierapporteringen kommer inte heller “det tysta” Formex fram så mycket, dvs alla mängder av producenter av tomtar, shabby-chic och gratulationskort. Sådant finns det mycket av i hallarna, take it or leave it.

3314formex9Vackraste blomarangemanget i Mikaela Willers monter.

Hur var mässan då? Jag hade bestämt mig för att börja i B-hallen och gick ut mycket ambitiöst med att fotografera, prata med folk i montrarna – otroligt skoj att träffa formgivare och lyssna på de senaste produkterna som man ville lansera. Även om allt var mycket roligt på ett sätt, så blev jag alldeles matt på ett annat sätt, rookie som jag var i dessa sammanhang. Det är ett enormt produktflöde man lotsar sig själv genom på en mässa som denna. Det blir lite som Göran Palms klassiska dikt:  Havet. Jag står framför havet. Där är det. Där är havet. Jag tittar på det. Havet. Jaha. Det är som på Louvren. Det blir en ketchupeffekt där huvudet snurrar runt av allt som man ser och där det tar ett tag att sortera alla intryck. Vid kommande besök kommer det möjligen att bli enklare eftersom jag då kommer veta vad som väntar. Vad fick mig att stanna till då? Framförallt var det vackra montrar, klassiska märken som jag följt länge och nyheter som jag var nyfiken på. Nedan följer några exempel på sådant jag tyckte om på mässan.

3314formex6Skultuna, som jag bloggade om tidigare i veckan, hade en fin monter – enkel, men med det lilla extra,  som lyfte fram produkterna.

3314formex7Vackra hängen till en enkel gren, eller till högtider framöver.

3314formex11Ett av de roligaste mötena med Ida på Crème de la Crème som jag följt sedan starten. I höst lanseras bland annat kuddar, tallriksunderlägg och makalöst vackra lampor av glas, koppar och betong.

3314formex4Yard Etc som jag skrivit om tidigare – bland annat här – hade en fin monter där produkterna för trädgårdsentusiasten med tvålar, skrubb och krämer var i fokus.

3314formex5Ett mycket fint koncept rakt genom – på en liten yta lyckades man väl med att förmedla en känsla kring produkterna.

3314formex8Mikaela Willers monter var en av de vackraste med blomstrande mattor på golvet, mörkt trä, konst och en lyxig bohemdekadens, som ackompanjemang till hennes keramik. Här är ett fint exempel på en formgivare som har ett eget språk i produkterna, där montern blir viktig för att få aktualitet kring det som ser likadant ut säsong för säsong. Nytt i år är den höga ljusstaken. Himla fin.

3314formex10Det värmer även lite extra i mitt hjärta, när producenter som har arbetat länge inom sitt segment får förnyad skjuts av att material blir mer aktuella. Ett exempel är linnet som syntes på många ställen, men gjordes allra bäst hos anrika Klässbols som fått sina badrumsprodukter nominerade i Formex Formidable. Heja de klassiska svenska – bland annat Skrufs glasbruk som fått mycket uppmärksamhet för sin enkla monter med det småländska hantverket i fokus.

Tack för denna gång, Formex. Med hopp om fler besök framöver.

Trevlig helg!

12 comments

  1. Läser lite mellan raderna här att du redan vid första besöket uppfattat
    denna sida av mässan som jag tycker är så trist. För mycket lika av
    allting. Formex gav så mycket mer i början när alla hade sin nisch, nu handlar ju nästan alla från “samma” leverantör, det blir ju så påtagligt just på mässan. Tyvärr är inspirationen & framförallt nytänkandet väldigt svårt att hitta där, handlar ju faktiskt nästan enbart om att sälja.
    Det jag saknar med Formex … iår … det var att jag inte kunde få en
    lunchdate ihop med dig … det är det faktiskt det enda som fått mig att åka dit <3
    Kramar åsa

Leave a Reply

Your email address will not be published.